Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمدی با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی ما باورپذیر نیستند، افزود: تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فیلمی باورپذیر بسازم. از عناصر کلیشه‌ای در فیلم استفاده نکردم و مخاطب را احساساتی نکردم.

به گزارش قدس آنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم «منصور» ساخته سیاوش سرمدی با حضور کارگردان، مهدی مطهر (مجری طرح)، سیدجواد هاشمی، محسن قصابیان، علیرضا زمانی‌نسب،  لیندا کیانی (بازیگر)، مجید گرجیان (مدیر فیلمبرداری)، محمد برادران (مدیر جلوه‌های ویژه بصری)، بابک کریمی طاری (طراح صحنه) و با اجرای حمیدرضا مدقق بعدازظهر، امروز جمعه ۱۷ بهمن‌ماه در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاوش سرمدی کارگردان درباره پرداختن به  شخصیت «شهید ستاری» گفت: این فیلم قرار بود که درباره مهندس ثنایی و درباره روند ساخت هواپیما به صورت مستند ساخته شود، اما منابع تصویری مناسب در این باره وجود نداشت.

او با بیان اینکه هواپیماسازی کاری بسیار پیچیده است افزود: مهندس ثنایی در سال ۶۵ یک F۵ را شبیه‌سازی کرده بود، این روند ساخت هواپیما برایم جذاب بود و می‌خواستم حتما این کار  را بسازم. در ابتدا شهید ستاری قهرمان داستان نبود به این دلیل که دغدغه فیلم به‌روز شود به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذاب‌تری را به مخاطب ارائه کنم.

محسن قصابیان درباره ایفای نقش در فیلم «منصور» گفت: وقتی قرار است نقش یک قهرمان را بازی کنی، به خصوص در زمان معاصر، کار کمی سخت و پیچیده می‌شود؛ چرا که مردم با چنین شخصیت‌هایی آشنا هستند.

او افزود: ابتدا از خواندن فیلمنامه و بررسی آن شروع کردم و سپس به کتاب‌هایی درباره شهید ستاری روی آوردم. حتی به خانه پدری شهید رفتم و هر داده‌ای که درباره او وجود داشت را بررسی کردم.

او ادامه داد: من وقتی فکر می‌کنم کاری درست است آن را انجام می‌دهم اما گاهی اوقات شک هم می‌کنم. این فیلم حتی زندگی شخصی من را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در ادامه لیندا کیانی درباره بازی در این پروژه گفت: با راهنمایی‌های آقای سرمدی تصمیم گرفتیم شخصیت همسر شهید ستاری را کمی متفاوت بازی کنیم. تمام تلاشم را کردم که بر خلاف کلیشه‌های همیشگی،  یک زن خیلی معمولی را بازی کنم.

در ادامه این نشست، علیرضا زمانی‌نسب نیز درباره حضور در فیلم «منصور» گفت: من بیست سال تلاش کردم بازی کنم و در این فیلم که بازی نکردم بیشتر دیده شد. این سبک برای من پیچیدگی‌های خودش را داشت و خوشحالم که در آن بازی کردم.

همچنین سید جواد هاشمی درباره ایفای نقش در این فیلم توضیح داد: من در ابتدا به سراغ اسناد واقعی موجود درباره این شهدا رفتم. فکر می‌کنم این نزدیک بودن به استناد تاریخی، جذابیت بسیاری ایجاد کرده بود.

او افزود: نگاه سیاوش سرمدی بسیار ویژه و مستندگونه بود که این نقطه نظر به کمک فیلم آمد. فکر می‌کنم نقش من اهمیت زیادی نداشت و خود فیلم تجربه‌ای بسیار جذاب بود.

مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری فیلم «منصور» درباره پلان‌هایی که به صورت دوربین روی دست گرفته شده است، گفت: این فیلم با دو دوربین فیلمبرداری شد و به صورت دوربین روی دست بود تا بهتر و روان‌تر بتوانیم درباره موضوع صحبت کنیم.

در این نشست، محمد برادران در خصوص طراحی جلوه‌های ویژه فیلم توضیح داد: بخش زیادی از هواپیما که در تصویر می‌بینید به صورت ۳D کار شده و کار جلوه‌های ویژه این اثر حدود سه ماه زمان گرفت. اتفاق خیلی عجیبی نبود و  منابع کافی برای ما بود.

بابک کریمی طاری درباره طراحی صحنه فیلم گفت: ما دو بعد داریم که یکی نگاه تحقیقاتی و دیگری نگاه هنری است. کار طراح صحنه دهه شصت تنها تغییر زمان نیست، بلکه باید فضاسازی هنری نیز شکل بگیرد تا همه‌چیز به نفع فیلم پیش رود و مخاطب از فضاسازی فیلم لذت ببرد.

مهدی مطهر، مجری طرح پروژه «منصور» نیز طی سخنانی بیان کرد: سرمایه‌گذار اصلی فیلم سازمان «اوج» است و اسپانسر فیلمی شده که قهرمانش از ارتش است. این پروژه بیش از یک سال و نیم طول کشید و فیلمبرداری آن در بدترین زمان ممکن یعنی گرانی بنزین، حوادث آبان و شهادت سردار سلیمانی انجام شد. باید بگویم در فرم فیلم همه‌چیز به اندازه و دقیق است و بیش از آن‌که درباره جنگنده باشد، درباره یک قهرمان است.

سرمدی با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی ما باورپذیر نیستند، افزود: تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فیلمی باورپذیر بسازم. از عناصر کلیشه‌ای در فیلم استفاده نکردم و مخاطب را احساساتی نکردم. از موسیقی پرحجم در فیلم استفاده نشده و در لحظه‌های احساسی تنها دوبار موسیقی داریم. اکشن‌ها در نمای دور است و از دیالوگ‌های شعاری حذر کردم. من سعی کردم که یک انسان خلق کنم که کنشگر است. برای اینکه این شخصیت باورپذیر شود،  تلاشی نکردم که مخاطب را احساساتی کنم.

او درباره انتخاب بازیگر نیز توضیح داد: کیومرث مرادی در انتخاب بازیگران نقشی بسیار مهمی داشت. بازیگران ما ستاره‌های تئاتر هستند و دقیقا نقطه مقابل چیزی که ما برای فیلم نیاز داشتیم، چراکه ما نیازمند یک بازی رئال و باورپذیر بودیم که زندگی را روایت کند.

گرجیان درباره جذابیت‌های فیلمبرداری «منصور» گفت: من تا به حال فیلمی با این ابعاد و درباره چنین قهرمانی کار نکرده بودم. چنین فیلمی به هر فیلمبرداری پیشنهاد شود، آن را می‌پذیرد و هدف من این بود که در فیلمبرداری خیلی کار فیلمبردار دیده نشود.

قصابیان در ادامه اظهار کرد: پسر شهید ستاری دوبار سر فیلمبرداری ما حضور داشتند. باید بگویم که در کنار یک گروه حرفه‌ای کار کردم. بازیگر به تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ کمک عوامل و بازیگران دیگر است که کار ما را شکل می‌دهد، چرا که بازیگر به یک کنش، واکنش نشان می‌دهد.

او افزود: وقتی روی نقشی کار می‌کنی فشار زیادی به تو وارد می‌شود و این کمک عوامل است که باعث می‌شود آرامشت را حفظ کنی.

مهدی مطهر در پاسخ به اینکه آیا خانواده ستاری فیلم را دیده‌اند، گفت: تا الان خانواده شهید ستاری فیلم را ندیده‌اند. پسر شهید ستاری به ما گفتند که من نمی‌خواهم با تماشای فیلم تاثیری روی کار شما بگذارم.

سرمدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قصد ساخت سریال از این شخصیت دارد، توضیح داد: خیر، من برنامه‌ای برای ساخت سریال ندارم و کارم درباره شخصیت شهید ستاری در اینجا تمام شده است.

در خاتمه این نشست سرمدی درباره تدوین فیلم بیان کرد: من نمی‌خواستم خودم این فیلم را تدوین کنم، در ابتدا یک تدوینگر برجسته سینما فیلم را تدوین کرد و فیلم خیلی بد شد و به ذهنیات من نزدیک نشد. به همین دلیل من خودم دوباره فیلم را تدوین کردم و به این اثر رسیدیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فیلم منصور جشنواره فیلم فجر۳۹ شهید ستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح بخش‌های جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیت‌المال است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی حسنی تهیه‌کننده، عطیه عسکری سردبیر، مریم ابوالحسنی مستندساز، مهدی مفیدی گوینده، میثم کریمی کارشناس رویداد‌های روز و ایمان سلطانپور کارشناس ورزشی این برنامه رادیویی حاضران دراین جلسه بودند.

۲۵۴ تماس با سامانه ۱۶۲ برای ارتباط با عوامل «جوان ایرانی سلام»

مجتبی حسنی تهیه‌کننده «جوان ایرانی سلام» گفت: قبل از این جلسه، این توفیق را داشتیم که به صورت بی‌واسطه و از طریق سامانه ۱۶۲ پاسخگوی تلفن‌های مخاطبان برنامه باشیم. خدا را شکر ۲۵۴ تماس از سوی شنوندگان رقم خورد و بازخورد‌های خوبی گرفتیم که انگیزه ما را برای ادامه تولید این برنامه افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ما یک برنامه تخصصی و موضوعی نیستیم، بلکه یک مجله صبحگاهی هستیم و حتماً باید ویژگی‌های یک برنامه رادیویی صبحگاهی از جمله ریتم خوب و نشاط و سرگرم سازی را داشته باشیم. از طرف دیگر، نباید از موضوعات روز و اطلاع رسانی به مخاطب هم غافل باشیم.

تغییرات «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳

حسنی درباره تغییرات برنامه در سال جاری نیز عنوان کرد: از دوهفته پیش، سه بخش تعاملی و یک بخش چالشی را به برنامه اضافه کرده‌ایم. بخشی را تحت عنوان «رفیقم کجایی» را داریم که با استقبال مخاطبان مواجه شده است. آیتمی را تحت عنوان «ترفند‌های طلاییم در برنامه تعبیه کرده ایم که پرطرفدار شده است. بخش مرور اخبار ورزشی را با خانم دکتر محمودوند داریم که با استقبال بانوان علاقه‌مند به این حوزه همراه شده است ضمن این که اخبار و تحلیل‌ها و پیشنهادات گردشگری را هم به برنامه افزوده‌ایم.

در ادامه، سردبیر برنامه «جوان ایرانی سلام» عنوان کرد: ویژگی این برنامه این است در سال‌هایی که پخش شده از معدود برنامه‌هایی است که تقریباً با هر کدام از مخاطبان رادیو و به ویژه رادیوجوان که صحبت می‌کنیم آن را شنیده‌اند و مخاطب عام دارد. درست است که رادوی جوان یک شبکه تخصصی رادویی است، اما گستره مخاطبان ما بسیار وسیع است و از جوانان و مردم عادی تا مدیران و افراد متخصص در سنسن مختلفرا شامل می‌شود که این موضوع کار ما را هم سخت می‌کند.

عطیه عسکری اظهار کرد: امروز در تلفن‌هایی که در سامانه ۱۶۲ داشتیم، تعداد زیادی از شنوندگان با استقبال از بخش‌های خبری و ورزشی، پیشنهاد افزایش زمان برنامه را داشتند. اگر بخواهیم این پیشنهاد‌ها را عملیاتی کنیم، برنامه «جوان ایرانی سلام» به جای دوساعت باید چهار ساعت شود؛ در حالی که ما یک مجله صبحگاهی هستیم و در نتیجه نمی‌توانیم به صورت تخصصی وارد فضا‌های گوناگون شویم.

وی افزود: البته عزیاین که امرزو در این جلسه حاضر هستند همه همکاران وعوامل برنامه نیستند. در مجموع حدود ۲۰ نفر در بخش های مختلف برای تولید این برنامه همکاری می‌کنند تا شنوندگان روز خودشان را با یک برنامه شاد آغاز کنند.

تریبونی که مصداق بیت‌المال است

مهدی مفیدی گوینده این برنامه رادیویی نیز گفت: من از روز اول که وارد فضای رادیو شدم این توصیه پدر و مادرم آویزه گوشم بود و آن را تکرار می‌کردم که «اگر از بیت‌المال چیزی در اختیار تو باشد، موظف هستی که از آن درست استفاده کنی». تریبون و میکروفون «جوان ایرانی سلام» را هم بیت‌المال می‌دانم و باید از آن در مسیر حقوق مردم استفاده کنم.

وی افزود: در برنامه‌ای که از ساعت ۶ صبح تا ۸ صبح برای گستره وسیعی از مردم پخش می‌شود. نباید مشکلات شخصی و خستگی خودم را به استودیو بیاورم. یک بار اتفاق بدی برای من پیش آمد. مادربزرگم که یکی از عزیزترین افراد زندگی من بود و سال‌ها در کنا راو زندگی کرده بودم فوت کرده بود و من باید صبح روز بعد برای اجرای برنامه به استودیو می‌آمدم؛ آن روز به گونه‌ای برنامه را اجرا کردم که انگار بی‌غم‌ترین آدم روی زمین هستم.

انتقال رفاقت و همدلی از داخل استودیو به خانه مخاطبان

میثم کریمی کارشناس رویداد‌های روز این برنامه نیز عنوان کرد: من در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی صبحگاهی فراوانی به عنوان گوینده و مجری حضور داشتم، اما باید بگویم «جوان ایرانی سلام» پرمخاطب‌ترین برنامه‌ای بوده که با آن همکاری داشته‌ام. رادیو رسانه گرم و محترمی است و مخاطبان وفادار زیادی دارد. امروز شاید نود درصد از مخاطبانی که با مجموعه ۱۶۲ تماس گرفتند از برنامه راضی بودند. بخش عمده این رضایت مخاطب ناشی از رفاقت و همدلی بین عوامل است که به مخاطب هم منتقل می‌شود.

ایمان سلطانپور کارشناس ورزشی نیز عنوان کرد: وقتی ما در استودیو پیام‌های لحظه‌ای مخاطبان را می‌بینیم انگیزه پیدا می‌کنیم تا اطلاعات خودمان را به روز کنیم و از تحلیل‌ها و اتفاقات عقب نمانیم. برای من فرق نمی‌کند که آیا مسابقه فوتبالی که قرار است نیمه شب پخش شود، حساس هست یا نه؛ من آن را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم صبح زود هم در استودیو حاضر شوم. در جام جهانی قبلی (۲۰۲۲ قطر) بسته پوششی ویژه‌ای داشتیم که ان شاالله در مسابقات المپیک و یورو هم که در پیش داریم همراه مخاطبان ورزشدوست «جوان ایرانی سلام» خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احساساتی شدن خوسلو پس از سوت پایان بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ / فیلم
  • تشریح بخش‌های جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیت‌المال است
  • ۹ توصیه ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد 
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی در این استان‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • معرفی هیات انتخاب اولین جشنواره خیمه‌شب‌بازی
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • دیالوگ جنجالی وزیرخارجه آمریکا درباره اسرائیل
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند